הכנסת סוערת: החל הדיון במליאה ברפורמה המשפטית

    איתי גדסי No Comments on הכנסת סוערת: החל הדיון במליאה ברפורמה המשפטית

    מליאת הכנסת החלה הערב את הדיון בחוקי הרפורמה המשפטית, במקביל למחאות מחוץ למשכן וברחבי הארץ. חברי כנסת מהאופוזיציה התרעמו על איסור להכניס תיקים למליאה

    15:07
    02.05.24
    מיכל ירושלמי No Comments on כשאמא שלפה את ה'קלף' הכי חזק: הרבנית חגית שירה בסיפור מיוחד

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    במליאת הכנסת נפתח לפני זמן קצר הדיון בחלק מחוקי הרפורמה המשפטית שיובאו היום (שני) לקריאה ראשונה. הכנסת סוערת ומחוץ למשכן מתקיימת מחאה. גם ביציע האורחים נרשמה מהומה וסדרני הכנסת פינו משם כמה מהמבקרים.

    חברי כנסת מהאופוזיציה התרעמו על נוהל חדש עליו הכריז יו"ר הכנסת אמיר אוחנה לפיו אין להכניס תיקים למליאה. זאת, לאחר שמוקדם יותר הזהיר אוחנה בישיבת סיעת הליכוד כי חברי האופוזיציה מתכוננים לפרובוקציות לאחר שנצפו מגיעים לכנסת עם תיקים מלאים.

    ח"כ מירב בן ארי הזדעקה והתרעמה מדוע בודקים לחברי הכנסת את התיקים בכניסה למליאה: "לקחת תיק של חבר כנסת ולפתוח אותו? ירדתם מהפסים? למה אתם שותקים? בחיים לא בדקו לי פה תיק, את כל הכללים אתם שוברים".

    החוקים שיובאו לדיון הערב: שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים ומניעת ביקורת שיפוטית של בית המשפט העליון על חוקי יסוד.

    בראשית הדיון על תיקון חוק-יסוד: השפיטה, טרם החל ח"כ שמחה רוטמן להציג את הצעת החוק – הניפו רבים מחברי האופוזיציה את דגלי ישראל.

    יו"ר הכנסת, אמיר אוחנה, הורה להוציא מן המליאה את כלל חברי הכנסת שהניפו דגלים או התעטפו בהם, ואמר: "חשבתי שאולי חשוב שקולכם יישמע אבל כנראה שאינכם רוצים בכך. אתם מבזים את הדגל כמו שאתם מבזים את המליאה".

    לקריאות "אסון" ו"בושה" של חברי האופוזיציה – ח"כ שמחה רוטמן הציג במליאה את הצעת החוק: "החלק הראשון בהצעה מבקש לתקן את הרכב הוועדה לבחירת שופטים כדי שתחדל להיות 'הוועדה לשכפול שופטים'. ההצעה שמונחת על שולחן הכנסת מציעה להותיר על כנו את מספר חברי הוועדה אך לשנות את הרכבה כך שמשקלם של נבחרי הציבורי יגדל מ-4 ל-6. לא יהיה ייצוג בוועדה לנציגי לשכת עורכי הדין. על פי ההסדר, במדינת ישראל, סוף סוף העם, שהוא הריבון – יבחר את השופטים, כמו ברוב המדינות הדמוקרטיות.

    "כמו-כן, ההצעה מעגנת לראשונה בתולדות ישראל נציג מטעם האופוזיציה בוועדה. הדבר הזה לא היה כבר כמה שנים טובות למעט בכנסת האחרונה. ההצעה מבקשת גם לקבוע שימוע לשופטי העליון בפני ועדת החוקה, כדי שכל חבר ועדה יוכל לשאול ולהציף את הטעון תיקון. הרוב בוועדה יהיה של 5 מתוך 9. בנוסף, ההצעה מבקשת לקבוע כלל ברור לפיו בית המשפט העליון לא יוכל לדון ולפסוק דבר בנוגע לתוקפו של חוק יסוד מתוך תפיסה שחוק יסוד אינו נתון לשיקול דעתו של בית המשפט מכל סיבה שהיא.

    "בקשר להידברות – כפי שאמר שר המשפטים יריב לוין – אנו מחכים וממתינים למנהיגות אחראית מטעם האופוזיציה שתנהל הידברות לגופה של הצעת החוק. הצעת החוק תעבור היום, אני מקווה שהיא תקבל את אישור הכנסת ברוב משמעותי של מעל 61 חברי כנסת. אני מקווה שמיד לאחר מכן באופוזיציה תהיה מנהיגות אחראית שתענה לקריאת נשיא המדינה ותנהל הידברות במטרה להגיע לחוק בהסכמה רחבה ככל הניתן לקראת הקריאה השנייה והשלישית".

    ח"כ רם בן ברק אמר: "זהו יום עצוב. אתם אולי לא מודעים למה שקורה, אבל אנו הולכים ומתפלגים. מדינת ישראל מפסידה, אנו בתוהו ובוהו. מאות אלפי אנשים יוצאים לרחובות, ואומרים לכם תעצרו את החקיקה המטורפת הזו. אתם חושבים שנהיה מוכנים לחיות בדיקטטורה שלכם, ושאנו לא מבינים שזהו צעד ראשון בדרך לקחת אותנו לדברים הרבה יותר גרועים? לא ניתן לזה לקרות, זהו מהלך לא חוקי ונתנגד לזה.

    "לא ניתן שתהרסו את מה שבנינו במשך 75 שנה. מה שאתם עושים זה גרוע יותר מכל המשטרים שאנו לא רוצים להיות כמוהם – הטורקים, ההונגרים והפולנים. גם בגרמניה הנאצית עלו לשלטון בצורה דמוקרטית. אנחנו לא הונגרים או פולנים ולא נסכים לדבר הזה".

    ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב לדברים ואמר: "האופוזיציה ירדה מהפסים, רם בן ברק משווה באופן מביש ושערורייתי את ממשלת ישראל לנאצים".

    ראש האופוזיציה ויו״ר יש עתיד יאיר לפיד אמר: "אני בעיקר שואל את עצמי אם בכלל אכפת לכם מזה שאתם מפרקים לשניים את העם הזה? שאתם חוצים אותו, שאתם מגיעים למצב שאנשים שונאים אחד את השני על בסיס העמדות הפוליטיות שלהם".

    מוקם יותר קרא ראש הממשלה נתניהו לראשי האופוזיציה בדבריו בסיעת הליכוד: "תפסיקו עם הבריונות, ותתחילו עם ההידברות. יש די והותר זמן להידבר ויש כאן נכונות אמיתית לדבר".



    0 תגובות